Hjertestarter på nærbutikken

 Tre dagligvarebutikker i Larvik, Stavern og Helgeroa har fått hver sin hjertestarter i butikken. Med mellom 5.000 og 15.000 mennesker innom daglig, er det en trygghet for kjøpmennene at de kan hjelpe til hvis det blir behov.

 

– Da hjertestarteren kom på markedet tenkte jeg at det kanskje er en ting man burde ha, med så mange mennesker innom i løpet av en dag, sier Dag Arild Bakken på Meny Søndersrødtunet i Helgeroa.

 

Rett før jul var det en mann som falt om og trengte akutt hjelp i butikken. Dag Arild Bakken og en ansatt fra Søbakken sykehjem som tilfeldigvis var i butikken utførte førstehjelp med 113 på tråden. Legen fra Helgeroa Legesenter, ansatte i butikken og kunder bisto også. Både ambulanser og helikopter kom til stedet. De lyktes å få liv i ham igjen og han ble sendt av gårde med luftambulansen. Dessverre døde han uken etter.

 

Dag Arild Bakken opplevde at det var mange tilbydere av hjertestarter og var redd for å velge feil i jungelen og stå igjen alene uten oppfølging.  Han ble anbefalt et lokalt firma drevet av en ambulansesjåfør som tilbød kurs og årlig oppfølging.

 

 Ansatte på kurs

 

– Det er flere i området som har skaffet seg hjertestarter, og så tok jeg kontakt med Rune Dokken på Spar Langestrand og Thomas Eriksen i Meny Stavern og anbefalte dem å skaffe hjertestarter.

 

Åtte ansatte i hver av butikkene har vært på kurs for å kunne betjene hjertestarteren og vite hvordan de skal agere hvis det oppstår en situasjon, sier han.

 

– Vi hadde et tilfelle med en dame som fikk infarkt i butikken vår og det gikk veldig bra, forteller Rune Dokken. 

 

Fagfolk er viktig

– Hjertestarter blir mer og mer vanlig. Det er flere typer firmaer som selger hjertestartere, sier Roy Gjersøe. 

Han synes det er viktig at det er fagfolk som sørger for kurs og oppfølging.

 

– Jeg er lokal, og for meg er faget viktig. Jeg kjører kurs og skal følge dem opp hele tiden. Hvis de får en hendelse i butikken, tar jeg meg en tur ut i etterkant for å ta en prat med dem i tillegg at jeg sjekker opp hjertestarteren for å forsikre at alt er på plass igjen. Det er viktig å følge det opp på den måten, sier Roy Gjersøe. 

 

Tønsberg-mannen har jobbet i ambulansetjenesten i Larvik i snart 25 år og flyttet til Larvik. Der har han kontor og kurslokaler for firmaet sitt 1hjelp.no, som han eier sammen med en sykepleier og en lege.

 

Hjelper i nærmiljøet

113 kan også be de om hjelp fra de ansatte i butikken.

 

– I påsken var det 30.000 mennesker i Stavern. Hjertestarteren er registrert på 113, og da vet de at det står en hjertestarter hos oss hvis de ser at vi kan rekke frem før dem. Det er en sikkerhet for hele nærmiljøet, sier Thomas Eriksen. 

 

– Fra kundens side er det en trygghet. Roy Gjersøe vil passe litt på oss og gi oss påminnelser. De ansatte var veldig positive. Vi tok teori før vi testet det ut i praksis, sier Rune Dokken.

 

Kilde: Byavisa, Sandefjord

Please reload

Overskrifter

Hjertestartere i rute- og ekspressbusser kan redde liv

December 29, 2014

1/2
Please reload

Siste Nyheter
Please reload

Arkiv
Følg oss
Please reload

Søk etter tags